ازاي تخلي الناس تتعرف علي منتجك او خدمتك وتبدا تشتري منك؟

 بدأت البزنس بتاعك واشتغلت علي المنتج او الخدمة اللي هتقدمها وطلعت منتج متميز. الخطوة اللي جايه ايه؟

انك تخلي الناس تتعرف علي منتجك او خدمتك وتبدأ تشتري منك. قرصنة النمو (Growth hacking) هي الطريقة اللي هتقدر توصل بيها للهدف ده.

قرصنة النمو هي استراتيجية بتمكنك من توسيع قاعدة عملائك و مدي تفاعلهم مع منتجك وهي مكونة من 4 مراحل:

الاستحواذ (Acquisition) وهي انك تزود عدد الناس اللي بتتعرف علي منتجك او تزور موقعك

التفعيل (Activation) وهي انك تترك انطباع جيد عند العملاء عند زيارتهم الاولي يخليهم يشتركو معاك ويكررو الزيارات

الاحتفاظ (retention)  انك تزود تفاعل العملاء مع المنتج او الخدمة

الاحالة (Referral) وهي ان يقوم العملاء بنصح معارفهم باستخدام منتجك او خدمتك

تحقيق الايرادات (revenue) وهو حث العملاء علي الدفع مقابل شراء المنتج او الخدمة

متخصصين التسويق بيركزو علي المرحلة الاولي بس وهي انهم يعرفو الناس بمنتجك او خدمتك وبكده مهمتهم بتنتهي. قراصنة النمو بيهتمو بباقي المراحل وبيهتمو اكتر بمعدل الانتقال بين المراحل. يعني مثلا لو عندك تطبيق او موقع وبيزوره 1000 منهم 10 اشتركو في الموقع يبقي كده معدل الانتقال من مرحلة الاستحواذ لمرحلة التفعيل 1% وده معدل قليل وكده يبقي انت محتاج تركز اكتر علي التفعيل.

ازاي تعرف معدل انتقال العملاء من مرحلة لمرحلة؟

في مجموعة ادوات بتقدر من خلالها تقيس سلوك العملاء علي الموقع او التطبيق الخاص بيك زي مثلا عدد الزوار و عدد الناس اللي سجلو بياناتهم وكمان عدد الناس اللي سجلو طرق الدفع ومن اشهر الادوات اللي ممكن تستخدمها:

-          Mixapel

-          Kissmetrics

-          Segment.IO

بعد ما تحلل سلوك المستخدمين لتطبيقك او موقعك وتعرف معدلات الانتقال بين المراحل لازم تشتغل علي زيادة معدل انتقالهم من مرحلة للتانية عن طريق استخدام واحدة من الطرق دي:

-          التسويق بالفيديو: استخدم الفيديو لشرح القيمة الي بيضيفها منتجك او خدمتك وما الذي يجعلك مختلفًا.

-          أعلن عن مسابقة لتصميم غلاف لمنتجك او اضافة ميزة لخدمتك وقدم منتج او خدمة مجانية للفائز.

-          صمم هدايا زي اكواب بلاستيك او اجندات عليها اللوجو الخاص بيك والرسالة اللي محتاج توصلها للعملاء ووزعها في المؤتمرات او الاجتماعات اللي بتناقش مواضيع تخص منتجك او خدمتك.

-          ابحث عن منصات التواصل الاجتماعي التي لا يستخدمها المنافسين واشتغل عليها.

-          اعمل شراكة مع مقدم خدمة او منتج تاني وقدمو عرض مشترك علشان كل واحد يستفيد من عملاء التاني.

-          قدم جزء مجاني من المنتج او الخدمة.

-          غير تصميم صفحتك الرئيسية اذا كانت الزيارات كتير والتفاعل قليل.

-          اعمل أداة مفيدة مع المنتج زي مثلا ان العبوة ممكن يتم استخدامها في شيء اخر بعد المنتج ما يخلص.

-          استخدام الحيل النفسية. قدم عرضًا ترويجيًا بعدد محدود من الدعوات.

دي امثلة للشركات اللي استخدمت قرصنة النمو في زيادة قاعدة عملائها:

Hotmail

كانت بتكتب سطر ثابت في اخر كل ايميل بيشجع الناس انهم يشتركو في خدمة الايميل الخاص بيها

Dropbox

كانت بتدي مساحة تخزين مجانية لكل مشترك بيقوم بدعوة حد تاني للاشتراك

Ahlef

دي شركة متخصصة في تحسين محركات البحث ودي صممت اكواب بلاستيك عليها ارشادات استخدام موقعها لتحسين محرك البحث  ووزعت الاكواب دي في مؤتمر بيناقش نفس القضية.

Comments

Popular posts from this blog

Information is an important success factor , but how do we get it?

Business plan is a key factor to start successful business.

Market Research: Get the right information, Take the right decision